Reklama

BANER 170x240 pix

LPG

Polecamy:

spinka

     
Ad
Ad
Ad

Komunikacja miedzypokoleniowa

Małgorzata Stanberg „Każde pokolenie ma własny czas, każde pokolenie chce zmienić świat – napisał J.Cygan dla zespołu Kombi. Czy jest możliwe, żeby dorośli znaleźli wspólny język z młodymi? Podczas dzisiejszego coachingu przyjrzymy się czynnikom, które mają wpływ na poziom wzajemnego zrozumienia się rozmówców.

Do takich czynników należą: środowisko, zachowania, umiejętności, przekonania, system wartości i duchowość.
Łatwość porozumiewania się ze sobą mają osoby, które wykazują podobieństwo w w/w aspekcie, ponieważ podczas rozmowy nazywają sprawy w sposób dla siebie rozpoznawalny. I to właśnie jest kluczem sukcesu w komunikacji. W większości polskich rodzin funkcjonuje norma „szanuj starszego”, która zakłada posłuszeństwo i podporządkowanie młodszego członka rodziny woli starszemu. Norma ta ulokowana jest na poziomie systemu WARTOŚCI i dlatego jest ona fundamentalna w komunikacji. Zgodnie z tą normą młody człowiek powinien bezwzględnie wykonywać każde polecenia rodzica i nauczyciela bez zbędnego komentarza i zadawania pytań.
Jednakże młodzi ludzie myślą samodzielnie i pomimo młodego wieku, posiadają dużą wiedzę o świecie, co przedkłada się na światopogląd, marzenia i oczekiwania. Naturalnym jest stawianie pytań w sytuacji gdy nie znajduje się logicznego uzasadnienia. I to w dużej mierze jest powodem konfliktów z dorosłymi, którzy często sprowadzają rozmowę do monologu. Dlatego jako coach przypominam, że to dorośli ponoszą odpowiedzialność za zrozumiene informacji przez rozmówcę. Podczas dialogu warto dopytać, wyjaśniać i rozpoznawać oczekiwania innych ludzi, ponieważ w ten sposób okazujemy szacunek oraz budujemy grunt do współdziałania w porozumieniu.

Coaching

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsza gazeta:

nr76

Reklama